Turinys
-
Jean-Jacques Ruppert, Bernd-Joachim Ertelt
Emancipuojamasis profesinio vadovavimo modelis Plačiau -
Vidmantas Tūtlys
Karjeros projektavimo ir profesinio rengimo sąveika Lietuvoje: galimybių spąstų problemos sprendimas Plačiau - Judith Frübing
Karjeros projektavimo paslaugų kokybės tobulinimas: atvirojo koordinavimo metodas Vokietijoje ir jo tarptautinis kontekstas Plačiau
Straipsnių anotacijos
Jean Jacques Ruppert, Bernd Joachim Ertelt
Taikomosios profesinės psichologijos ir politikos tyrimų grupė, Mannheim universitetas
Emancipuojamasis profesinio vadovavimo modelis
Šiame straipsnyje pristatoma emancipuojamoji (išlaisvinamoji) vadovavimo strategija, kritiškai vertinama tradicinis bruožų-veiksnių metodas, normatyvinis racionalaus sprendimų priėmimo modelis ir įsidarbinamumo sąvoka, akcentuojant asmenų poreikį savo mokėjimus pritaikyti darbo rinkos reikalavimams. Šiuo metu emancipuojamieji karjeros konsultavimo metodai naudojami rečiau nei uždarieji modeliai ir yra vadinami „plėtojamaisiais darbais“.
Pagrindiniai terminai
Asmeninė karjera (angl. protean career), emancipuojamasis (išlaisvinamasis) konsultavimas, emancipuojamasis (išlaisvinamasis) profesinio vadovavimo modelis, informacijos valdymas, profesinis konsultavimas, profesinis vadovavimas.
Vidmantas Tūtlys
Vytauto Didžiojo universitetas
Karjeros projektavimo ir profesinio rengimo sąveika Lietuvoje: galimybių spąstų problemos sprendimas
Šiame straipsnyje aptariama karjeros projektavimo ir profesinio rengimo sąveika Lietuvoje. Ypatingas dėmesys tiriant šių sąsajų lauką skiriamas jų mikro- ir makrokontekstui. Galimas karjeros projektavimo ir profesinio rengimo sąveikos poveikis analizuojamas ir aptariamas atsižvelgiant į galimybių spąstų problemą, bandoma ištirti, ar karjeros projektavimo ir profesinio rengimo sąveika gali padėti šią problemą išspręsti. Tyrimas parodė, kad: 1) karjeros projektavimo ir profesinio rengimo sąveikos laukas gali būti analizuojamas įvairiais pjūviais, tačiau būtina atsižvelgti į individualius, darbo rinkos, profesinio rengimo ir valstybinės politikos veiksnius; 2) karjeros projektavimo ir profesinio rengimo sąveikos ypatybės priklauso nuo socieokonominio ir institucinio profesinio rengimo modelio; 3) galimybių spąstų problema profesinio rengimo sistemoje ir karjeros projektavime sutinkama ne tik išsivyčiusios, bet ir pereinamosios (tranzitinės) ekonomikos šalyse (Lietuvoje); 4) turimos ir dar tebekuriamos profesinio rengimo ir karjeros projektavimo priemonės Lietuvoje gali padėti spręsti galimybių spąstų problemą, tačiau nereikia pamiršti, kad tai yra ilgalaikis kompleksinis procesas.
Pagrindiniai terminai
Darbo rinka, galimybių spąstai, karjera, karjeros projektavimas, profesinis rengimas.
Ferdinand Eder, Gabriele Hörl
Zalcburgo universitetas
Konsultavimo karjerai testai būsimiems mokytojams
Šiame straipsnyje analizuojami konsultavimo karjerai testai, pateikiami būsimiems mokytojams antrojo jų studijų semestro metu. Dalyviai užpildo testus, susijusius su profesiniais interesais, gebėjimais ir asmeninėmis savybėmis, ir raštu gauna atsiliepimus, leidžiančius palyginti rezultatus su bendraamžių grupių rezultatų vidurkiais bei išsiaiškinti, kaip kiekviena dimensija atspindi mokytojo profesijos reikalavimus. Konsultavimo karjerai testų ir klausimynų tikslas yra skatinti profesinio pasirinkimo reflektavimą, o ne atranką. Įvertinimo rezultatai atskleidžia ugdomąjį poveikį dalyviams – esama nedaug atvejų, kai studentai pradeda galvoti apie studijų keitimą ar pertrauką. Būsimiems mokytojams skirtų konsultavimo karjerai testų prognozuojamojo pagrįstumo testai rodo, kad prognozavimas, grindžiamas testų rezultatais, būtų pateisinamas.
Pagrindiniai terminai
Asmens ir aplinkos sąveikos modelis, būsimieji mokytojai, konsultavimas karjerai, karjeros plėtojimo teorija, konsultavimo karjerai testai Zalcburgo universitete, profesinis gabumas.
Judith Frübing
Nacionalinis konsultavimo forumas mokymuisi, karjerai ir įsidarbinimui
Karjeros projektavimo paslaugų kokybės tobulinimas: atvirojo koordinavimo metodas Vokietijoje ir tarptautinis jo kontekstas
Visuomenės ir ekonomikos pokyčiai lemia įvairius iššūkius, dėl kurių ypač išauga kokybės ir profesionalumo svarba karjeros projektavimo paslaugų tobulinimo srityse. Valstybės ėmėsi reikiamų veiksmų, kad būtų sukurti ir įdiegti konsultavimo karjerai specialistams skirti kokybės standartai bei profesinio kompetentingumo sąrangos. Kai kurios valstybės kokybės standartus diegė per vyriausybės institucijas pasitelkdamos „iš viršaus žemyn“ metodą, o kitos šalys buvo linkusios naudotis socialiniais dalininkais ir taikyti „iš apačios aukštyn“ metodą. Vokietijoje, kur politinis vadovavimas mokymuisi, karjerai ir įsidarbinimui yra sudėtingas procesas, išsiskaidęs po keletą vyriausybinių departamentų federaciniu, regioniniu ir vietos lygmenimis, tinkamiausias pasirodė procesas „iš apačios aukštyn“. Vokietijos nacionalinis konsultavimo forumas (nfb) ir tyrimų grupė Heidelbergo universitete, vykdydami projektą „Atvirasis kokybės tobulinimo koordinavimo procesas“ (angl. Open Process of Coordination for Quality Development), parengė išsamius kokybės kriterijus, konsultavimo karjerai specialistų kompetentingumo profilį ir kokybės tobulinimo sąrangą (angl. Quality Development Framework). Projektą finansavo Federacinė švietimo ir tyrimų ministerija. Į šį „iš apačios aukštyn“ metodą buvo įtraukta daug veikėjų ir kitų socialinių dalininkų, susijusių su karjeros konsultantų bendruomene, įskaitant specialistus, paslaugų teikėjus, politikus, tyrėjus, socialinius partnerius ir profesines asociacijas. Jų dalyvavimas šioje veikloje leido užtikrinti, kad profesinė bendruomenė gautus rezultatus gerai supras, priims ir vykdys. Šiame straipsnyje aprašoma Vokietijoje įgyvendinto kokybės tobulinimo projekto procesas, teorinis modelis ir rezultatai, pristatomas tarptautinis kontekstas ir kitų šalių poveikis.
Pagrindiniai terminai
Atvirasis kokybės tobulinimo koordinavimo procesas, karjeros projektavimas, kokybė, kokybės kriterijai, konsultavimas mokymuisi, profesinis konsultavimas, profesionalumas.