Turinys
-
Kęstutis Pukelis, Antanas Smetona
Švietimo sąvokos Learning Outcome darninimas lietuvių kalboje Plačiau -
Kęstutis Pukelis
Studijų programų rengimas ir atnaujinimas: studijų rezultatų paradigma Plačiau -
Izabela Savickienė
Studijavimo pasiekimų įvertinimo projektavimas Plačiau -
Eglė Stasiūnaitienė, Odeta Norkutė
Universitetinių studijų praktikos kokybiniai parametrai Plačiau -
Naser Shirbagi
Irano universitetų dėstytojų ir studentų nuomonė apie "Studentai įvertina dėstymą" metodo efektyvumą Plačiau -
Nora Pileičikienė
Socialinių dalininkų bendradarbiavimas užtikrinant studijų programų kokybę: teorija ir praktika Lietuvoje Plačiau -
Lena BoströmKaip studijuoja būsimieji pagrindinės mokyklos muzikos ir kitų mokomųjų dalykų mokytojai Švedijoje? Dviejų mokytojo specialybės studentų grupių Švedijoje lyginamoji analizė Plačiau
Straipsnių anotacijos
Kęstutis Pukelis, Antanas Smetona
Vytauto Didžiojo universitetas, Vilniaus universitetas
Švietimo sąvokos Learning Outcome darninimas lietuvių kalboje
Anotacija
Straipsnyje angliško termino learning outcome vertimo į lietuvių švietimo terminų sistemą pavyzdžiu diskutuojami semantiniai profesinių terminų vertimo ypatumai. Atskleidžiama sąvokos žymiklio ir sąvokos turinio atitiktis bei jų dermė su jau egzistuojančiomis švietimo terminų sistemomis, atsižvelgiant į skirtingą švietimo raidą, kultūrinę tradiciją ir lingvistinius bei terminologinius skirtumus. Atskleidžiami tiesioginio vertimo iš vienos švietimo terminų sistemos į kitą semantiniai pavojai, kai išverstas terminas neatitinka pirmapradės reiškinio prasmės pirminėje švietimo tradicijoje.
Pagrindinės sąvokos
Apibrėžtis, nomenklatūra, sąvoka, sąvokos požymis, sąvokų darninimas, studijavimo pasiekimas, studijavimo pažymys, studijavimo rezultatas, studijų rezultatas, terminas, terminų darninimas, žymiklis.
Kęstutis Pukelis
Vytauto Didžiojo universitetas
Studijų programų rengimas ir atnaujinimas: studijų rezultatų paradigma
Anotacija
Straipsnyje pristatoma apibendrinta patirtis rengiant ir atnaujinant studijų programas studijų rezultatų pagrindu. Pateiktos studijų programos paskirties (profilio), tikslo, rezultatų sampratos ir aptarti jų formulavimui keliami reikalavimai, demonstruojami jų formuluočių pavyzdžiai, diskutuojama studijų programų rengimo logika studijų rezultatų pagrindu, analizuojama studijų rezultatų sandara ir ją sudarančių dimensijų bei parametrų sąsajos, pateiktos suskaidytų ir sugrupuotų studijų programos rezultatų kritinio derinimo galimybės, studijų programos, studijų programos komponentų rezultatų ir jų pasiekimo įvertinimo kriterijų sąsajų pavyzdžiai bei analizė, diskutuojamos kai kurios studijų kreditų priskyrimo studijų rezultatams problemos.
Pagrindinės sąvokos
Gabumas, gebėjimas, įgūdis, kompetentingumas, mokėjimas, studijų programos komponentai.
Izabela Savickienė
Vytauto Didžiojo universitetas
Studijavimo pasiekimų įvertinimo projektavimas
Anotacija
Šiame straipsnyje sprendžiamas probleminis klausimas: kaip reikėtų tinkamai suprojektuoti pagrindinius studijavimo pasiekimų įvertinimo elementus? Atsakymų ieškoma pagrindžiant įvertinimo tipų nustatymą, įvertinimo kriterijų formulavimą ir vertinimo metodų parinkimą. Pagrindinių studijavimo pasiekimų įvertinimo elementų projektavimas iliustruojamas pavyzdžiais, kuriuos galima pritaikyti praktikoje, rengiant ir atnaujinant studijų programas.
Pagrindinės sąvokos
Įvertinimas, įvertinimo kriterijai, įvertinimo tipai, studijavimo pasiekimai, vertinimas, vertinimo metodas.
Eglė Stasiūnaitienė, Odeta Norkutė
Vytauto Didžiojo universitetas
Universitetinių studijų praktikos kokybiniai parametrai
Anotacija
Straipsnyje išryškintas praktikos universitetinių studijų metu aktualumas, apibrėžiami pagrindiniai jos organizavimo etapai, kokybiniai parametrai, juos grindžiantys kriterijai ir rodikliai. Diskutuojama, kad atžvalga į kokybinius praktikos, kaip studijų dedamosios, organizavimo parametrus aukštojo mokslo sistemoje padeda siekti studijų kokybės ir glaudesnio bendradarbiavimo tarp darbo pasaulio ir universitetų.
Pagrindinės sąvokos
Kokybė, kokybės kriterijus, kokybės rodikliai, kokybiniai parametrai, praktika, praktikos institucija, praktikos dokumentai, praktikos vadovas universitete, praktikos vadovas įmonėje (organizacijoje).
Naser Shirbagi
Kurdistano universitetas
Irano universitetų dėstytojų ir studentų nuomonė apie "Studentai įvertina dėstymą" metodo efektyvumą
Anotacija
Pagrindinis šio tyrimo tikslas – nustatyti „Studentai įvertina dėstymą“ (toliau – SĮD) metodo efektyvumą remiantis universitetų dėstytojų ir studentų nuomone. Tyrimui pasirinkta žvalgybinė aprašomoji analizė. Dalyvavo 300 dėstytojų ir 600 magistrantūros studijų studentų iš 3 Irano aukštųjų mokyklų. Duomenims rinkti pasirinkta 30 punktų anketa. Atsakymams pateikti naudota 5 balų Likerto skalė (nuo visiškai nesutinku iki visiškai sutinku). Tyrimas parodė, kad Cronbacho alfa koeficientai yra pakankamo lygmens (dėstytojams – .86, o studentams – .88). Statistiškai reikšmingi skirtumai tarp dėstytojų ir studentų nustatyti atsižvelgiant į lytį, darbo patirtį, pareigų statusą ir pagrindinę studijavimo kryptį. Dėstytojai sutinka, kad reikėtų naudoti skirtingus įvertinimo metodus (pvz., kolegų įvertinimą, savęs įvertinimą ir administratorių atliekamą įvertinimą), o ne pasikliauti vien „Studentai įvertina dėstymą“ metodu. Tyrimas atskleidžia abejones dėl SĮD metodo naudojimo Irano aukštojo mokslo sistemoje bei kelia klausimus, ar teisinga naudoti tokį reitingavimą priimant sprendimus, susijusius su dėstytojų pareigomis. Tyrimo rezultatai rodo: nustatant dėstymo kokybę, SĮD metodą reikėtų naudoti itin atsargiai.
Pagrindinės sąvokos
„Studentai įvertina dėstymą“ metodas, dėstymo efektyvumas, Halo efektas.
Nora Pileičikienė
Vytauto Didžiojo universitetas
Socialinių dalininkų bendradarbiavimas užtikrinant studijų programų kokybę: teorija ir praktika Lietuvoje
Anotacija
Įvairių socialinių dalininkų grupių bendradarbiavimas sudaro prielaidas rengti ir realizuoti kokybiškas studijų programas – studijų metu išugdyti darbo rinkai ir visuomeniniam gyvenimui aktualius mokėjimus. Siekiant, kad socialiniai dalininkai bendradarbiautų veiksmingai, reikia nustatyti studijų programai aktualias socialinių dalininkų grupes ir pagal jų kompetentingumo sritis priskirti veiklos (ekspertizės) funkcijas. 15 Lietuvos didžiųjų aukštųjų mokyklų ir 15 Lietuvos darbdavių įmonių/organizacijų administracijos atstovų patirties tyrimo duomenys atkleidžia įvairias socialinių dalininkų bendradarbiavimo problemas užtikrinant studijų rezultatais grįstų programų kokybę.
Pagrindinės sąvokos
Socialiniai dalininkai, studijų programa, studijų programos kokybės užtikrinimas.
Lena Boström
Vidurio Švedijos universitetas
Kaip studijuoja būsimieji pagrindinės mokyklos muzikos ir kitų mokomųjų dalykų mokytojai Švedijoje? Dviejų mokytojo specialybės studentų grupių Švedijoje lyginamoji analizė
Anotacija
Mokytojo profesija nuolat susiduria su iššūkiu įrodyti įvairių mokymo ir mokymosi metodų taikymo efektyvumą. Mokytojų rengimo sistemos Švedijoje šiuo metu reformuojamos, todėl švietimo įstaigoms itin svarbu žinoti, kaip studijuoja mokytojo specialybės studentai. Taip pat svarbu, kad ir patys būsimieji mokytojai gerai pažintų savo studijavimo stilius. Šio tyrimo tikslas – remiantis tarptautiniais studijavimo stilių tyrimais, nustatyti studijavimo stilių skirtumus tarp dviejų pagrindinių mokyklų būsimųjų mokytojų grupių: muzikos mokytojų ir kitų mokomųjų dalykų mokytojų. Skirtumai, pastebėti tarp šių būsimųjų mokytojų grupių, galėtų turėti įtakos ir aukštajam mokslui, studijavimo strategijoms bei mokytojų naudojamoms mokymo strategijoms. Tyrimui atsitiktinai parinkti 65 mokytojo specialybės studentai – 33 įvairių mokomųjų dalykų būsimieji mokytojai ir 32 būsimieji muzikos mokytojai.
Siekiant nustatyti studijavimo stilius, vyraujančius tarp tyrimo dalyvių, naudotos 20 produktyvumo dominuojančioje aplinkoje tyrimo (angl. Productivity Environmental Preference Survey – PEPS) poskalių (Dunn, Dunn & Price,1984, 1991, 2000; 1 priedas). Tyrimo rezultatai padėjo atskleisti statistiškai ryškių skirtumų tarp dviejų tirtų mokytojo specialybės studentų grupių. Remiantis šiais rezultatais galima teigti: muzikos mokytojo specialybės studentai ir kitų mokomųjų dalykų mokytojo specialybės studentai studijuodami renkasi skirtingą aplinką ir skirtingai vertina nusistovėjusią tvarką, mėgsta studijuoti skirtingu paros laiku. Tyrimas atskleidė įvairiapusiškesnių studijų metodų, rengiant mokytojus, poreikį.
Pagrindinės sąvokos
Dominuojantis studijavimo stilius, muzikos mokytojo specialybės studentai, kitų dalykų mokytojo specialybės studentai, mokytojų rengimas.